دغدغه‌های جوان لرستانی برای اعتلای کشور

نماینده لرستانی فستیوال صلح: هنر گرافیک دیجیتال مهجور مانده است/ مهاجرت نخبگان هنر به خارج از کشور

نماینده لرستانی فستیوال صلح: هنر گرافیک دیجیتال مهجور مانده است/ مهاجرت نخبگان هنر به خارج از کشور
شناسه خبـر : ۱۶۲۵۱ سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳

هومن مرادی جوان لرستانی که در هنر گرافیک دیجیتال موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده معتقد است مدیران برای ارائه تصویر خوب از خود بایستی به این هنر بیش از پیش توجه نمایند.

به گزارش سفیر افلاک بدون شک یکی از مولفه‌های رسیدن به توسعه، بهره‌گیری از تمامی امکانات و ظرفیت‌هایی است که در تحقق این مهم می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

 

همچنان‌که بسیاری از کشورهای توسعه یافته به حقیقت این امر پی برده و با تربیت افراد خلاق و حمایت‌های مضاعف از آنان دست به تولید ایده زده و در جهان صاحب نظر می‌شوند.

 

یکی از نمونه پیشرفت‌های حال حاضر غرب که سیطره جهانی یافته و چشم‌های بسیاری را بر توانمندی‌های خود مسحور نموده، تعالی هنر گرافیک تصویری در این مناطق است، هنری که با جان بخشیدن به مصنوعات پای در زندگی واقعی افراد نهاده و امروز بخشی از نیازمندی روزانه آنان شده است.

 

با نگاهی دقیق به شاخص‌ترین برندها و بزرگترین تولیدکنندگان محصولات صادرات‌محور می‌توان نقش موثر گرافیست مجموعه که هنر گرافیک را با هنرمندی هر چه تمام در محصول به اجرا گذاشته، مشاهده کرد.

 

هومن مرادی از جوانان موفقی لرستانی است که تاکنون توانسته درعرصه هنرهای مختلف از جمله هنر ایده‌پردازی و گرافیک دیجیتال موفقیت‌های چشم‌گیری را برای استان و کشور همیشه سرافراز ایران کسب کند.

 

 

مرادی معتقد است در جهان امروز که نوک پیکان آن به سمت تکنولوژی رفته اگر بخواهیم به دم‌دست‌ترین ابزار جامعه که همان تلفن همراه است اشاره کنیم، خواهیم دید که چگونه با به‌کاربردن تنها هنر گرافیک دیجیتال می‌توان حرف برای گفتن داشت و به تولید برندهای معتبر دنیا دست زد.

 

وی نداشتن گرافیک و جاذبه تصویری و استفاده نکردن از ظرفیت فعالان این بخش را علت شکست بسیاری از واحدهای تولیدی در ایران دانست، چرا که سلیقه بسیاری از جوانان به سمت ابزارهایی با گرافیک و تنوع بالا رفته و لاجرم ما نیز بایستی به سمت تولید محصول دلخواه مشتری حرکت کنیم.

 

با این جوان برومند و موفق لرستانی که بارها نماینده افتخارآفرین ایران در مجامع جهانی بوده به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید:

 

بیوگرافی اولیه‌ای از خودتان را برای خوانندگان بفرمایید؟

سال 1376 در شهر زیبا و هنرپرور خرم‌آباد به دنیا آمدم، هشت ساله بودم که اولین فعالیت هنری خودم را با موضوع نقاشی در کانون پرورش فکری شهرستان آغاز نمودم.

 

از 13 سالگی وارد فضای گرافیک شدم و به دلیل علاقه بسیار به رشته هنر وارد هنرستان شده و هنرهای زیبا را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم.

 

در حال حاضر دانشجوی مقطع ارشد گرافیک دیجیتال در دانشکده بنیاد ملی نخبگان تهران هستم، ضمن اینکه در جهاددانشگاهی، شهرداری و ارشاد لرستان نیز مشغول به تدریس گرافیک و تصویرسازی برای علاقمندان به این هنر هستم.

 

به این ترتیب علاقمندی به هنر از کودکی درشما بوده است، حال چرا گرافیک؟

در کودکی به دلیل اینکه بسیار نقاشی می‌کشیدم دوستان بسیاری پیشنهاد طراحی پوستر را برای محصولات هنری خود به من می‌دادند.

 

از آنجا که علمی با این موضوع برخورد نکرده بودم لذا تصمیم گرفتم با مطالعه به فنون این هنر پی ببرم که همین نیز شد و بعدها در جشنواره‌های بسیاری در زمینه طراحی پوستر مقام کسب کردم و در نهایت انگیزه‌ای شد برای ادامه دادن هنر در رشته گرافیک دیجیتال.

 

 

در مورد هنر گرافیک دیجیتال و گرافیست توضیحاتی را بیان می‌کنید؟

به طراحی‌ها و تصویرسازی‌هایی که با ابزارآلات دیجیتال و رایانه انجام می‌شوند گرافیک دیجیتال گفته می‌شود. به طور مثال طراحی پوستر، طراحی کاراکترهای انیمیشن، طرح‌های تبلیغاتی، جلوه‌های ویژه، طراحی نشانه‌ها و طراحی اینفوگرافی‌ها همگی زیرشاخه‌های گرافیک دیجیتال هستند.

 

می‌توانم بگویم 80 درصد طراحی‌های تصویری تمام برنامه‌ها و آیکون‌های آن برعهده گرافیست است، طراحی فضا و کاراکترها در یک انیمیشن کار یک تیم گرافیست قوی است و بدون داشتن یک گرافیست خوب به طور قطع قادر به جذب مخاطب نخواهیم بود.

 

استعداد جوانان ایرانی در این زمینه چگونه است؟

طی سال‌های اخیر جوانان بااستعداد بسیاری در زمینه گرافیک دیجیتال شناسایی شدند که دارای قابلیت‌های ویژه برای به‌کارگرفتن در حوزه‌های مختلف دارند، اما بایستی گفت به دلایل بسیاری آثار آن‌ها نادیده گرفته شده و هنرشان مهجور مانده است.

 

 

چرا با وجود ایده‌پردازها و نخبگان حوزه گرافیک در کشور اما شاهد ساخت محصولات باکیفیت در کشور نیستیم و همچنان محصولات خارجی در صدر خرید ایرانی‌ها قرار دارد؟

متاسفانه در ایران اهمیت چندانی به هنر گرافیک دیجیتال داده نمی‌شود و این به دلیل ضعف مدیریتی در سطح کلان است چرا که مدیران ما هنوز با این هنر آشنا نشده‌اند.

 

برخی افراد نخبه در این حوزه در سنین جوانی از طریق شرکت‌های بزرگ خارجی به‌کار گرفته شده و از ایران می‌روند و آن‌هایی که می‌مانند متاسفانه از ظرفیتشان استفاده نمی‌شود.

 

بسیاری از انیمیشن‌ها و یا طراحی‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ دنیا انجام می‌شود کار نیروهای ایرانی است که از سن نوجوانی و جوانی توسط این شرکت‌ها با حقوق و مزایای بالا به‌کار گرفته شدند.

 

یکی از کاربردهای گرافیک دیجیتال در ساخت اپلیکیشن‌های مختلف از جمله پیام‌رسان‌ها است، به نظر شما دلیل استقبال ایرانیان از برنامه‌های خارجی در مقایسه با تولیدات داخلی چیست؟

استقبال فراوان از یک برند و یا برنامه رابطه کاملا مستقیمی با استفاده از هنرمندان گرافیستی باتجربه و ایده‌پرداز دارد که در ایران این بخش به خاطر نبود شناخت کافی از هنر در متولیان امر متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته و هنرمندان را مجبور به مهاجرت کرده است.

 

بدون شک هرچقدر طراحی‌های تصویری یک مجموعه بالا باشد استقبال از آن افزایش یافته و فراگیر می‌شود، به همین دلیل است که در کشورهای توسعه یافته بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها بر روی اشخاص گرافیست انجام می شود.

 

امروزه در فضای مجازی شاهد تبلیغات زیادی برای انواع مختلفی از محصولات هستیم، خوب است بدانیم تمام این تبلیغ‌ها را یک گرافیست طراحی می‌کند، ضمن اینکه به واسطه تبلیغات گردش مالی خوبی نیز ایجاد شده که می‌تواند در اشتغال جوانان نقش موثری ایفا نماید.

 

 

با این توصیف انتظار شما از مسوولان چیست؟

انتظار که نه اما پیشنهاد می‌کنم مدیران به کشورهای توسعه یافته و شرکت‌های بزرگی که امروز صاحب ایده شده‌اند نگاه کرده و علت موفقیت آن‌ها را مورد کنکاش قرار دهند.

 

شاید تمام نه ولی بخش اعظمی از این موفقیت را بتوان در حمایت از گرافیست‌ها و هنر آنان یافت، چرا که امروز جهان دریافته برای موفقیت بایستی جذاب بود و این جذابیت جز با پرورش نیروهای خلاق و حمایت از آنان ایجاد نمی‌شود.

 

اگر مسوولان می‌خواهند مردم تصویر زیبایی از آنان در ذهن خود داشته باشند به نظر من به هنر تصویرسازی نو توجه بیشتری نمایند.

 

شما نماینده کشور ایران در حوزه تصویرسازی دیجیتال از سوی فستیوال صلح جهانی بودید، علت حضور خود را در این مجمع بیان می‌کنید؟

مجموعه‌ای تحت عنوان « ساخت ایران» داشتم که محوریت تصاویر هنری ساخته شده آن در مورد صلح جهانی بود، 8 هزار طرح در این فستیوال شرکت کرده بودند که مجموعه « ساخت ایران» جزو 14 اثر برتر یونیسف قرار گرفت.

 

موضوعی که در مورد گرافیک دیجیتال می‌توان مهم دانست بازبودن دست گرافیست برای به تصویرکشیدن پیام‌هایی است که در کمترین زمان ممکن می‌تواند به ذهن مخاطب منتقل شود.

 

همان‌طور که در صلح جهانی این تصاویر می‌توانند موثر واقع شوند به همان اندازه در تحریک افراد به جنگ نیز نقش آفرین هستند و لذا ایده و نوع اجرای گرافیست بوده که می‌تواند مثبت و یا منفی تلقی شود.

 

ایده‌آل و آرزوی شما برای هنر گرافیک دیجیتال؟

امیدوارم روزی فرا رسد که درک مدیران از این هنر بالا رفته و در هر مجموعه‌ای شاهد حضور گرافیست‌های بااستعداد و کاربلد باشیم.

 

انتهای پیام/

منبع خبر: فارس

ارسال نظر

4 + 7 =

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود. نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات کاربران