کارشناس تغذیه:

توصیه های تغذیه ای که مسافرین نوروزی در تعطیلات بیشتر باید رعایت کنند

توصیه های تغذیه ای که مسافرین نوروزی در تعطیلات بیشتر باید رعایت کنند
شناسه خبـر : ۱۴۸۶۰ جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳

کارشناس تغذیه گفت:صرف صبحانه،مصرف کمتر آجیل وشیرنی ومصرف آب در ایام تعطیلات نوروز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سفیر افلاکعلی محمد مرادی منش کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه ولي در اين ايام به دليل تغيير ساعات خواب معمولا افراد دير از خواب بيدار مي‌شوند و صبحانه از وعده‌هاي غذايي‌شان ناديده گرفته مي‌ شود اظهار داشت:صبحانه از مهمترين وعده‌هاي غذايي است كه براي سلامت تندرستي افراد حائز اهميت است.

وی بیان کرد:با اين حال بهتر است در ايام تعطيل افراد ساعات خواب خود را طوري تنظيم كنند كه بتوانند صبحانه كاملي شامل مقادير مناسبي نان، شير، پنير، گردو و … را صرف كنند و حتي‌الامكان از خوردن كره، خامه و سرشير پرهيز كنند.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه در این ایام آجیل وشیرینی کمتر مصرف شود افزود: مصرف بيش از حد آجيل و شيريني‌جات علي‌رغم وجود مواد مغذي، مي‌تواند عوارض و پيامدهايي به خصوص در كودكان به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: مصرف بي‌رويه آجيل قطعا مي‌تواند موجب بروز مشكلاتي می شود که چون معمولا در تهيه انواع آجيل‌ها از مقادير زيادي نمك استفاده مي‌شود، بنابراين مصرف زياد آجيل به ويژه در صورتي كه ميزان نمك آن بيش از حد متعارف باشد ممكن است عوارضي را به خصوص در بيماران قلبي – عروقي يا افراد داراي فشار خون باعث شود.

مرادی منش گفت: مصرف شيريني‌ها نيز از قواعد كلي مورد ذكر در مورد آجيل پيروي مي‌كند. با اين تفاوت كه زياده‌روي در مصرف شيريني‌جات عوارض بيشتري را در مقايسه با مصرف بي رويه آجيل به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مصرف بي‌رويه شيريني در اطفال با توجه به كاهش اشتها و سيري كاذبي كه به همراه دارد موجب كمبود ساير مواد مغذي مورد نياز جهت رشد اين گروه مي‌شود؛ همچنين استفاده از برخي تركيبات نظير رنگ‌ها، كاكائو و ساير موارد در تهيه و تزئين شيريني‌ها بر عوارض آن مي‌افزايد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه تغيير ديگري كه در ايام تعطيلات سال نو به طور معمول در تغذيه افراد رخ مي‌دهد كاهش چشمگير مصرف آب است افزود: در حقيقت به علت ديد و بازديد و گذراندن زمان طولاني در خارج از خانه مصرف آب در افراد كاهش مي‌يابد و اين امر مي‌تواند مشكلاتي براي سلامتي انسان ايجاد كند كه بارزترين آنها، بروز يبوست است.

وی افزود: آب يكي از مهمترين و مفيدترين موادي است كه از بروز يبوست پيشگيري مي‌كند و با كاهش مصرف آن، اين عارصه به خصوص در كساني كه مستعد ابتلا به آن هستند ناراحتي ايجاد مي‌كند.

وی ادامه داد: همچنين مصرف آب براي تعديل واكنش‌هاي داخلي بدن و حفظ شادابي و سلامتي پوست نيز ضروري است. پس توصيه مي‌شود براي نوشيدن آب خود برنامه‌ريزي منظم داشته باشيم و اين ماده حيات بخش را در ايام نوروز فراموش نكنيم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

9 + 4 =

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود. نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات کاربران